Is linkjes ruilen een goed idee?

11-05-2020

Vroeger werd linkruil vaak toegepast om de score in Google te verbeteren. Websites hadden zelfs een pagina met alle linkpartners. Eigenlijk hebben zo'n geruilde links geen meerwaarde voor de bezoeker en daarom houdt Google er tegenwoordig geen rekening meer mee.

Lees ook: Wat zijn broken links?

AB-linkruilen is geen goed idee

Bij een AB-linkruil plaats jij op je website een link naar een andere website die zelf ook naar je website linkt. Voor Google zijn dergelijke vormen van linkruil natuurlijk vrij eenvoudig te traceren. Zeker als beide links vrijwel tegelijk worden geplaatst, streept Google ze meteen weg. Google houdt er geen rekening mee en dus voegt het helemaal niets toe aan je autoriteit. Andere linkjes die je op een pagina als "partners" of "linkpartners" plaatst hebben vrijwel geen meerwaarde.

Desondanks lijkt het niet meteen een negatieve impact te hebben als je niet overdrijft. Als de link ook effectief een meerwaarde is, kan je het met andere woorden wel overwegen. Denk bijvoorbeeld aan een boekhouder die een link plaatst naar de lokale jurist voor het opstellen van algemene voorwaarden, terwijl de lokale jurist voor boekhoudkundige vragen dan weer naar de boekhouder linkt. Als zo'n linkjes extra traffic opleveren kan het dus perfect. Maar let wel op dat je het niet overmatig doet, want dan straft Google je wél af.

ABC-linkruil

Bij ABC-linkruil is het iets complexer. Hierbij ontvangen verschillende websites telkens een inkomende link, zonder dat ze naar de website van de inkomende link teruglinken. Website A linkt naar website B, die linkt naar website C, waarna deze laatste opnieuw een linkje plaatst naar website A. Lange tijd was dit een uitstekend alternatief, maar tegenwoordig lijkt het erop dat Google ook dit traceert en wegstreept. Zeker wanneer de linkjes vrij gelijktijdig worden geplaatst, is dit voor Google eigenlijk maar een koud kunstje.

Lees ook: Wat is SEO?

Linkwheels

Na de ABC-linkruil kwam er uiteindelijk de zogenaamde linkwheel. Het is een complex linkschema waarbij verschillende websites allemaal onderling naar elkaar linken, maar ook allemaal linken naar de belangrijkste website. Zo'n linkwheel valt inderdaad moeilijker te traceren en het hoofddomein blijft gevrijwaard van sancties, daar er geen uitgaande links zijn.

Ook hier is het voor Google echter maar een koud kunstje om zo'n linkwheel op te merken. Het wijkt sterk af van de natuurlijke manier waarop linkjes werken, waarbij websites onderling via een ingewikkeld spinnenweb verweven zijn zonder enige zichtbare structuur. Hier loop je eveneens het risico dat Google de volledige linkwheel waardeloos verklaart. Je hebt dan misschien geen negatieve gevolgen, maar het marketingbudget is toch maar verspild.

Hoe moet je het dan wel doen?

De natuurlijke manier van interne en externe verlinking kan je maar moeilijk nabootsen. Daarom is het beter om ook gewoon op de natuurlijke manier te werken, bijvoorbeeld door middel van advertorials op derde websites. Natuurlijk moet je dan wel kiezen voor betrouwbare websites die zelf een hoge autoriteit kunnen voorleggen. Op die manier maak jij deel uit van het groter spinnenweb en kan je trachten op een "natuurlijke" manier een centrale positie in te nemen.