Wat is SEO (Search Engine Optimization)?
SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie is het verbeteren van je website zodat zoekmachines het beter kunnen lezen en opdat er meer traffic naar je website komt. Het vertrekt vanaf de visie dat websites er zijn om bezocht te worden en dat meer bezoekers automatisch in een hogere omzet resulteert. Toch mogen we niet miskennen dat een aantal andere marketingtactieken nog steeds noodzakelijk zijn om tot een hogere ROI te komen.
In ieder geval blijft het belangrijk om je website niet alleen aan te passen in functie van zoekmachines, maar er ook voor te zorgen dat het nog steeds goed leesbaar en voldoende interessant is voor websitebezoekers. Anders ga je aan het hoofddoel van SEO voorbij. Je hebt dan een website die veel bezoekers trekt, maar diezelfde bezoekers gaan niet over tot aankopen. Net daarom heb je een goede tekstschrijver nodig.
Waaruit bestaat SEO?
Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit drie onderdelen die alle drie even belangrijk zijn. Het is gebaseerd op de manier waarop Google werkt, hoewel dat geen exacte wetenschap is en moederbedrijf Alphabet nu eenmaal haar formules geheimhoudt. Wat je moet doen? De juiste content schrijven, het bouwen aan de autoriteit van je website en zorgen dat je website technisch op orde is.
Content
Alles begint bij de content van je website. Een autoritaire website zonder content is waardeloos. Google is per slot van rekening een zoekmachine met maar één doel: de gebruiker naar de best passende tekst begeleiden. En dus moet je zorgen dat jij maximaal aansluit bij wat Google als een goede oplossing ziet. Daarvoor moet je wel een beetje weten hoe Google werkt.
Een goede manier is door in te spelen op populaire zoekwoorden die zoekmachinegebruikers gebruiken. Deze gebruikers typen zelden volzinnen of logische combinaties in en ook populaire spelfouten zie je vaak terugkomen. Je doet er soms goed aan om na te denken of je ze al dan niet in je teksten overneemt.
Verkijk je wel niet op zoekwoorden waarop veel wordt gezocht, want vaak is de concurrentie daar te groot. Soms moet je eerder focussen op minder populaire zoekwoorden waarop minder concurrentie is.
Autoriteit
Google houdt niet alleen rekening met de zoekwoorden en de teksten van een website, maar kent ook een autoriteitsscore toe aan elke website. Daarom kan een pagina van Wikipedia met minder (relevante) informatie toch hoger scoren. Dat is bijvoorbeeld het geval als je informatie opzoekt over de plant oleander. De pagina van Wikipedia scoort heel hoog, maar deze pagina is eigenlijk niet zo nuttig. Daarna volgen heel wat gespecialiseerde websites met handige tips en veel nuttigere informatie. Toch vindt Google de informatie van Wikipedia belangrijker (lees: betrouwbaarder) dan die van de lokale tuinman en dat heeft alles te maken met de autoriteit van die eerste. Andere websites waaraan Google een hoge autoriteit toeschrijft zijn Google My Business, Youtube, LinkedIn en Scribd.
De autoriteit van je website verhogen is niet zo eenvoudig. Het is afhankelijk van factoren als de ouderdom van je website. Daarnaast houdt Google rekening met websites die naar jouw website verwijzen. Google gaat ervanuit dat, net zoals bij een wetenschappelijke publicatie, meer verwijzingen betekenen dat je publicatie ook een hogere autoriteit heeft. Daarbij brengt Google wel de autoriteit van de websites in rekening die naar jouw site linken.
Je kan de autoriteit van je website verhogen via zogenaamde advertorials. Het gaat dan om informatieve content op andere websites waarin een linkje naar je website wordt opgenomen.
Technische SEO
Het mag duidelijk zijn dat copywriters een belangrijke rol spelen bij zoekmachineoptimalisatie. Steeds vaker zijn ze uitgegroeid tot manusjes-van-alles die meteen ook het zoekwerk voor jou uitvoeren. Toch is SEO niet alleen hun werk, want daarnaast is er ook zoiets als technische SEO.
Dat komt omdat Google ook rekening houdt met een aantal technische factoren zoals veiligheidscertificaten, hoe snel een website laadt, of een website goed laadt in zoekmachines, of de sitestructuur wel op punt staat... Alleen een beroep doen op een copywriter volstaat met andere woorden niet.
Tijd om je website onder handen te nemen?
Dan schrijft Textifant graag je teksten. We kunnen het voorafgaand onderzoek voor je doen, maar het staat je natuurlijk vrij om het uit te besteden aan een SEO-bureau. Hoe dan ook gaat onze schrijver graag voor jou aan de slag en dit met respect voor Google en je bezoekers. Meer weten? Neem dan even contact met ons op en we leggen het je graag uit.