Laat je zakelijke blog schrijven door een van onze zakelijke bloggers

Een goede zakelijke blog schrijven is toch grondig anders dan het schrijven van andere blogberichten. Je spreekt per slot van rekening een professionele doelgroep aan waarbij het kennisniveau vaak erg verschilt. Natuurlijk spelen stijl en smaak een grote rol, maar daarnaast is het toch vooral belangrijk dat je de doelgroep door en door kent. Eveneens is de logische opbouw en het doelgericht karakter van een zakelijke blog doorslaggevend, zeker omdat zakelijke lezers nog meer dan anderen de teksten scannen. Wil je een goede zakelijke blog schrijven? Dan is het belangrijk dat de lezer eenvoudig zijn probleem herkent en snel een oplossing vindt. Lastig? Laat dan je zakelijke blog schrijven door een van onze zakelijke bloggers.

Zakelijke bloggers met een focus op meerwaarde

Het internet staat vol met zakelijke blogs en zomaar uit het niets hoog scoren in Google is dan ook bijna onmogelijk geworden zonder voldoende meerwaarde te bieden. Een luchtige zakelijke blog schrijven zonder al te veel inhoud zal dan ook nooit resultaten opleveren. Natuurlijk moet de tekst nog steeds geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, maar op het einde van de rit krijgen zakelijke bloggers toch de voorkeur op SEO-specialisten. Enkel zo kan je de kwaliteit van de blog garanderen. Iets waar Google niet voor niets steeds zwaarder aan tilt.

Een zakelijke blog schrijven voor een welomlijnde doelgroep

Je kan niet zomaar even zakelijk bloggen. Voorafgaand moet je dan ook een aantal afwegingen maken. Het is belangrijk dat je de doelgroep van je blog in kaart brengt. Een zakelijke blog die zich focust op een lokale eenmanszaak heeft nu eenmaal andere eisen dan een zakelijke blog voor CEO's. Onthoud vooral dat een zakelijke blog die alle potentiële klanten aanspreekt over het algemeen onduidelijk is. En dat daardoor niemand zich nog aangesproken voelt. Stel je daarom vooraf een aantal vragen:

  • Voor wie ga je de zakelijke blog schrijven?
  • Welk kennisniveau heeft die doelgroep?
  • In welk verhaal voelen zij zich betrokken?
  • Welke boodschap ga je overbrengen?
  • Welk doel brengt de blog zakelijk met zich mee?

Structuur en opbouw van de zakelijke blog

Zoals eerder gezegd is het belangrijk dat de blog goed scanbaar is. Net daarom zal je bij het zakelijk bloggen veel aandacht moeten schenken aan de structuur en de opbouw. Een prikkelende en herkenbare blogtitel is bijvoorbeeld cruciaal, net zoals een goede inleiding die een probleem of vraag benoemt, een antwoord biedt en de lezer toch aanspoort om verder te lezen.

Het gebruik van tussentitels en vetgedrukte woorden helpt om de body van je zakelijke blog te scannen. Onthoud dat zakelijke lezers vaak op zoek zijn naar diepgang. De ervaring leert ons dan ook dat korte blogartikelen zelden goed scoren, terwijl blogs van zo'n 1.000 tot 1.500 woorden dat net wel doen. Een extra voordeel hierbij is dan weer dat zo'n blogs eveneens beter scoren in Google. Onthoud wel dat meer woorden ook meer meerwaarde impliceert. Tussendoor onbelangrijke zijsporen behandelen is dan ook not done.

Houd bij het schrijven van de body zeker volgende tips aan:

  • Bied voldoende diepgang door zowel de wat- als de hoe- en de waaromvraag te beantwoorden
  • Geef voorbeelden die aansluiten bij de leefwereld van de lezer
  • Vertel een open verhaal en durf ook praktijkvoorbeelden te geven uit de eigen leefwereld
  • Gebruik korte zinnen
  • Voorkom herhaling
  • Schrap formele en moeilijke woorden
  • Verwerk keywords en synoniemen in de tekst
  • Schrijf actief en beeldend
  • Maak gebruik van quotes en waardevolle afbeeldingen of schema's
  • Maak gebruik van opsommingen en maak woorden vetgedrukt

Schenk ten slotte aandacht aan het slot van je tekst. Op het einde van de rit wil je immers dat de lezer actie onderneemt. Die reactie moet je zelf oproepen. Een goede call-to-action in combinatie met een slotsamenvatting maakt een zakelijke blog helemaal af.

Onze zakelijke bloggers helpen je verder

Wil je een goede zakelijke blog schrijven? Dan wordt het al snel heel lastig. Als je geen neus hebt voor woorden en ze niet op de juiste plaats kan goochelen, blijft het resultaat bovendien vaak uit. Reken daarom op onze zakelijke bloggers die voor jou aan het bloggen gaan. Het gaat stuk voor stuk om ervaren schrijvers die thuis zijn in verschillende sectoren. Ongeacht of het nu gaat om een blog voor IT-specialisten of marketeers, zij helpen jou graag verder.

Neem contact met ons op en doe een beroep op onze ervaren zakelijke bloggers.

Lees meer van onze zakelijke bloggers