Hoeveel plaatjes heeft mijn webtekst nodig?

12-08-2020

Over het algemeen is het inderdaad zo dat een webtekst met plaatsjes beter scoort dan een webtekst zonder plaatjes. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de visuele ingesteldheid van de consument die graag beelden laat spreken. We hadden het hier al uitgebreid over in onze blog over een goede eerste indruk in een mailing. Daaruit bleek ook dat realistische beelden beter scoren dan tekeningen. Bij webteksten is dat net hetzelfde. De vraag is alleen hoeveel beelden je nodig hebt. Dat blijkt in de praktijk van situatie tot situatie te verschillen.

Wervende teksten

De meeste webteksten hebben het doel om nieuwe klanten te werven. Teksten met als doel om klanten te werven, werken het best als meer dan 25% van de pagina beelden bevat. Dat wil zeggen dat de pixelruimte voor maximaal 75% door tekst mag worden opgevuld. Meer dan 50% beelden doe je hier beter niet want dan neemt de respons af. Opvallend is wel dat de waardering toeneemt wanneer er meer foto's zijn. Daarom is het zeker geen slecht idee om op je website een pagina met foto's of beelden van achter de schermen op te nemen. Het leven zoals het is, blijft nu eenmaal aanspreken. Op je wervende webpagina zijn zo'n foto's sowieso een beter idee dan stockfoto's.

Bij een wervende webtekst moet je dan ook altijd aandacht besteden aan het vinden van beelden die de tekst begeleiden. Dat maakt ze eenvoudiger om door te nemen, prettiger om te lezen, je boodschap wordt visueler en je bereikt je doelstellingen beter.

Conclusie: 75% tekst en werken met echte foto's in plaats van stockfoto's.

Donaties en fundraising

Fundraisers en goede doelen hebben vaak de neiging om met harde beelden te werken en zo de lezer tot actie aan te zetten. Beelden zeggen meer dan woorden, toch? Dat blijkt desondanks niet zo goed te werken. Dat komt omdat de lezer, puur persoonlijk, niks krijgt in ruil voor de donatie. Het enige wat de lezer daaraan over kan houden is een goed gevoel en dat kan je moeilijk in plaatjes vastleggen. Daarom heeft de lezer nood aan harde argumenten. Hoe meer tekst een webpagina heeft, hoe hoger zowel de respons als de waardering zal zijn.

Conclusie: 75% tekst met duidelijke argumenten en aangrijpende beelden.

Verkopen

Wanneer we producten verkopen is de situatie grondig anders. Hier wil de consument enkel tekst lezen om een idee te krijgen van technische specificaties en dergelijke meer, daarnaast wil de consument vooral zelf een idee kunnen vormen over het product. Hier blijkt dat 25 tot 50% tekst in de hoogste respons en de beste waardering resulteert. Productafbeeldingen en video's laten zich dus begeleiden door tekst zodat de consument zich een duidelijk beeld kan vormen. Ga je meer dan 50% van de webpagina met tekst vullen? Dan blijkt uit onderzoek dat het aantal verkopen halveert.

Conclusie: Voorzie productafbeeldingen en -video's en laat ze begeleiden door duidende tekst en concrete specificaties. De tekst neemt 25 tot 50% van de ruimte in.

Merkvoorkeur creëren

Wil je ten slotte vooral merkkennis of merkvoorkeur creëren en niet meteen aanzetten tot actie? Dan blijkt dat minder dan 25% tekst het beste werkt. Hier kan je dus heel creatief aan de slag en bijvoorbeeld een unieke video maken, werken met leuke afbeeldingen enzovoort. Natuurlijk mag er nog steeds informatie aanwezig zijn, maar in een ideaal geval verwijs je daarvoor gewoon door naar andere webpagina's. Dat doe je bijvoorbeeld door de websitebezoeker op afbeeldingen te laten klikken.

Conclusie: Minder dan 25% tekst werkt het beste. Verwijs wel door naar andere webpagina's waar er meer informatie te vinden is.