Tarieven copywriting: wat kost copywriting?

De tarieven voor copywriting schommelen sterk. Enerzijds schrijven beginners vaak nog aan dumpingprijzen, uurtarieven van zo'n 15 euro per uur zijn hier niet ongewoon. Je moet het er dan wel bijnemen dat het lijkt alsof je tekst geschreven werd door een Indiase freelancer met een woordenboek in de aanslag. Je kan er ook niet zomaar van uitgaan dat zo'n tekstschrijver het verschil kent tussen een actieve en een passieve schrijfstijl. Daartegenover zijn er dan weer enkelingen die meer dan honderd euro per uur vragen. Het gaat dan vaak om gespecialiseerde copywriters die kennis hebben van bijvoorbeeld boekhouding, de juridische wereld of programmeren. De gemiddelde tarieven voor copywriting schommelen ergens rond 50 euro per uur. Toch is dat niet altijd zo weergegeven.

Tarieven copywriting zijn maar moeilijk te vergelijken

Een van de problemen van bovenstaande tarieven voor copywriting is dat ze moeilijk te vergelijken zijn, zeker wanneer er specifieke content nodig is. Als een schilder langskomt kan je ervan op aan dat twee ervaren schilders ongeveer evenveel tijd nodig hebben om eenzelfde muur te schilderen. Uurtarieven kan je dan ook vergelijken. Bij een copywriter is dat toch anders. De "duurdere" copywriter die duidelijk in een niche is gespecialiseerd, rekent een hoger uurtarief aan maar hoeft geen vooronderzoek te doen. In een half uurtje is je tekst geschreven. Bij de "goedkope" copywriter gaat het allemaal minder vlot en tikt de tijd steeds verder aan. Die eerste zorgt bovendien ook nog eens voor een hogere ROI. Beslis vooral zelf wie de beste keuze is.

Tip: Vraag om duidelijke tarieven voor copywriting. Dat wil zeggen: geen uurtarieven maar een tarief per woord of een totaalprijs voor het project. Enkel op die manier kan je vergelijken. Vraag ook duidelijk in welke mate de copywriter feeling heeft met het thema en welke referenties de copywriter kan voorleggen. Dat is een betere manier om te vergelijken dan je enkel baseren op de tarieven voor copywriting.

Bepalende factoren voor tarieven copywriting

Het is niet mogelijk om een vast uur- of woordtarief weer te geven. Uiteindelijk is alles afhankelijk van hoeveel werk een project kost, maar schommelt het uurtarief wel altijd rond het gemiddelde van vijftig euro. Een goede copywriter heeft al veel projecten achter de rug en kan dan ook eenvoudig de tarieven voor copywriting inschatten. Deze tarieven voor copywriting zijn onder andere afhankelijk van:

  • Het aantal woorden
  • De moeilijkheidsgraad van de tekst
  • Eventuele bijzondere eisen (bv. omzetten naar html)
  • Frequentie (een eenmalige opdracht of een samenwerking op lange termijn)
  • Eventuele bronnen van de klant
  • Verplaatsingen
  • Enzovoort

Steeds heldere tarieven voor copywriting

Bij Textifant kiezen we er in principe voor om geen uurtarieven te hanteren. Hierdoor zijn de tarieven voor copywriting heerlijk transparant, met een vaste projectprijs, prijs per tekst of woordprijs. Op basis van eerdere ervaringen en de nodige zelfkennis maken wij de nodige inschattingen en weet je op voorhand netjes wat de tarieven voor copywriting zijn. Dankzij onze transparante tarieven voor copywriting kom je dan ook nooit voor verrassingen te staan.

Vraag een offerte aan bij Textifant en ontdek onze correcte tarieven voor copywriting.