Wat is een call to action?

18-05-2020

Een call to action of een CtA is een manier om potentiële kopers of klanten tot actie aan te zetten. Het gaat vaak om een zinsnede of uitspraak in de gebiedende wijs. Wij kennen de CtA's natuurlijk vooral van landingspagina's, maar ook in de andere marketingtakken komen ze veelvuldig voor.

Samenstelling van CtA's

Een goede CtA is een korte en krachtige zin die tot actie aanzet. Idealiter bevat het ook een tijdsaanduiding, uiteraard met dan vaak de focus op 'nu'. Daarnaast geeft een goede CtA aan waarom er actie moet worden ondernemen en ten slotte bevat het meteen ook een belofte, bijvoorbeeld dat je een offerte krijgt of onder de indruk zult zijn van een product.

Het belang van goede CtA's

Uit onderzoek blijkt dat dergelijke CtA's een immense impact hebben op de effectiviteit van marketingboodschappen. Niet alleen de impact van het toevoegen van zo'n CtA is gigantisch, maar ook het wijzigen van een CtA of zelfs de kleur van een button zorgt vaak voor sterk wijzigende resultaten. Daarom zoeken marketeers non-stop naar de ideale CtA en stellen ze het voortdurend bij.

Vergelijk bijvoorbeeld even de homepagina van Spotify in 2014, waar de enige CtA "Spotify downloaden" was, met de homepagina van vandaag. Welke pagina lijkt jou het beste resultaat neer te zetten?


CtA's worden uiteraard niet alleen gebruikt op homepagina's. Ze hebben ook een plekje onderaan een blogartikel, op de bedankpagina of op om het even welke pagina op een website. Zelden is het je bedoeling om alleen te informeren. Wees dan net zo eerlijk en neem een CtA op. Dat is duidelijk voor de klant en beter voor je omzet.

De juiste tekst voor een CtA

Voor een goede CtA is het belangrijk om de juiste woorden te gebruiken, zeker als het om een landingspagina gaat. De juiste woorden zijn afhankelijk van wat je verkoopt of aanbiedt, maar ook van waar je USP's liggen en wat de verwachtingen van de klant zijn. Daarom schenken we steeds uitgebreid aandacht aan het vinden van de juiste CtA. En zo nodig sturen we gewoon bij.

Wil je weten hoe we dat doen? Ontdek het vooral zelf. Laat Textifant vandaag nog je webpagina's schrijven. Contacteer ons.

See what I did there?