Waarop moet je letten bij het opstellen van een goede tekstbriefing?

13-04-2020

Wil je een goede tekst laten schrijven? Dan is het belangrijk dat je helemaal op één lijn zit met de auteur. En dus moet je de auteur goed briefen. Vaak hebben klanten het moeilijk om een correcte briefing op te stellen. Hieronder vind je alvast een aantal zaken waar je zeker aandacht aan dient te schenken.

Opbouw van de tekst

Het is belangrijk dat je steeds aangeeft hoe je de structuur van de tekst voor je ziet. Denk daarbij aan de opdeling in alinea's, het aantal woorden per alinea en het al dan niet opnemen van meta-tags. Moet de tekst vooral informeren, verkopen of aanzetten tot actie? Geef daarom duidelijk aan om welke tekstsoort het gaat.

Geef ook mee wat de ideale lengte is van de tekst. Een te korte tekst is niet wenselijk voor een goede score in Google, maar een te lange tekst wordt dan weer niet altijd gelezen. In elk geval brengt de auteur structuur aan, maakt hij trefwoorden vetgedrukt en zorgt hij ervoor dat de tekst goed scanbaar is.

Inhoud van de tekst

Laat altijd duidelijk weten op welke zaken de tekst dient te focussen. Door bijvoorbeeld aan te geven waar de tekst zal verschijnen of door te verwijzen naar een voorbeeldtekst, heeft de auteur al heel wat waardevolle informatie. Denk echter ook na over wat zeker niet in de tekst mag worden vermeld. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde controversiële thema's, nadelen van het product, merknamen of onderzoeken van concurrenten.

Geef vervolgens steeds aan wat de doelgroep is die je wenst te bereiken. Een goede tekstschrijver gaat op basis hiervan na welke informatie onmisbaar is en op welk niveau de tekst moet worden geschreven.

Moet de tekst ten slotte ook goed scoren in Google? Heb je zelf al een SEO-onderzoek gedaan? Niet alleen zal de auteur de juiste sleutelwoorden met de gewenste densiteit verwerken, bovendien stemt hij ook de inhoud van de tekst hierop af zodat het allemaal heel natuurlijk oogt. Per slot van rekening schrijft de auteur voor je lezers, waarbij goede prestaties in Google een handig extraatje zijn.

Taalgebruik

We merken dat klanten nog vaak onvoldoende nadenken over het te hanteren taalgebruik. Enerzijds kan de auteur dat wel zelf achterhalen op basis van de doelgroep of op basis van andere teksten op je website. Anderzijds zijn er een aantal zaken die afhankelijk zijn van je persoonlijke voorkeuren. Wens je dat er in de wij-vorm wordt gesproken of heb je toch liever een tekst in de derde persoon? En liever tutoyeren of toch gewoon de u-vorm? Geef het zeker door opdat de tekst meteen aansluit bij je wensen.

Niet eenvoudig?

Klanten hebben het inderdaad vaak lastig om een goede briefing op te stellen. Daarom bieden wij ook de mogelijkheid aan om een eerste proeftekst af te nemen. Op basis van de proeftekst kan je dan zelf aangeven wat je goed en niet goed vindt. Natuurlijk gaan we vervolgens opnieuw met de tekst aan de slag en passen we 'm volledig voor je aan. En zo zit het ook meteen snor voor de volgende teksten.

Contacteer Textifant voor meer informatie.