Maak kennis met de kracht van het getal 3

05-10-2020

Alle goeden dingen bestaan in drieën. Driemaal is scheepsrecht. En bezoek en vis blijven drie dagen fris. Wie internetteksten schrijft, houdt het getal drie maar beter goed in het achterhoofd. Hieronder geven we drie keer aan waarom dat het geval is.

De eerste 3 resultaten in Google

Wanneer we een zoekterm in Google intikken, hebben we vooral aandacht voor de eerste drie zoekresultaten. Zelfs als we verder zouden kijken, neemt ons concentratieniveau drastisch af. Hoe lager in Google je staat, hoe kleiner de kans is dat de zoekmachinegebruiker naar je website doorklikt. En hoe groter de kans is dat niemand je teksten leest.

De exacte percentages verschillen wel in functie van het type zoekwoord. Bij merkgerelateerde zoekwoorden claimen de eerste drie resultaten 90% van alle klikjes, terwijl dat bij niet-merkgerelateerde zoekwoorden nog maar om 68% gaat. Inzetten op SEO is hoe dan ook een must.

Belang van het getal 3 bij opsommingen

Wat geldt voor zoekmachineresultaten geldt ook voor de opsommingen die je gebruikt. Eigenlijk wil de lezer maximaal drie seconden besteden aan een opsomming. Dat is weinig, dus houd het kort.

Lezers haken ook sneller af wanneer een bulletlist meer dan drie puntjes bevat. Ofwel negeren ze de bulletlist ofwel leest het merendeel niet verder dan het derde puntje. Probeer daarom meer te vertellen in je tekst en minder in je bulletlist. Dergelijke bulletlists kan je dan bijvoorbeeld gebruiken om je teksten samen te vatten. Zo houd je het kort en bondig.

Uit eyetrackingonderzoek kunnen hierbij nog een aantal andere aandachtspunten worden benoemd. Zo blijkt dat bulletlists het beste werken als elk puntje telkens net iets langer wordt. "Liberté, égalité, fraternité" zou minder goed werken als je dat laatste woord op een andere plek zet. Daarnaast is het net dat laatste woord dat vaak het langst blijft hangen. Veel schrijvers beginnen meteen met de belangrijkste boodschap, maar dat doen ze dus eigenlijk beter niet. De derde plek is hier namelijk de belangrijkste plek. Ook als je opsomming meer dan drie delen bevat. Ten slotte zou het volgens onderzoek beter zijn om de NBN-norm los te laten: elk puntje beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt werkt beter. Maar dat moet natuurlijk wel aansluiten bij de stijl van je website.

Drie keer hetzelfde woord herhalen

Bij anaforen wordt telkens eenzelfde woord of meerdere woorden herhaald bij het begin van opeenvolgende zinnen of zinsdelen. Het brengt extra overtuigingskracht met zich mee en onbewust geeft het een gevoel van waarheid, alsof dat wat volgt enkel waar kan zijn omdat het telkens uit dezelfde woorden bestaat. Een gekkigheid in onze hersenen, maar je kan het zeker gebruiken om je teksten kracht bij te zetten. Ga er natuurlijk niet mee overdrijven en zorg ervoor dat het niet overdreven gaat opvallen. Drie keer herhalen is voor een vloeiende tekst echt wel het maximum.

Er zijn talloze voorbeelden die bewijzen dat het werkt. Neem bijvoorbeeld de overwinningsspeech van Barack Obama na de voorverkiezing in Iowa. Het publiek hing toen aan zijn lippen. Door telkens "they said" te herhalen, focuste hij op de tegenstellingen en zo ook op de roemrijke overwinning. Vervang telkens deze twee woorden en de boodschap heeft meteen veel minder kracht.

They said this day would never come. They said our sights were set too high. They said this country was too divided, too disillusioned to ever come together around a common purpose. But on this January night, at this defining moment in history, you have done what the cynics said we couldn't do."

Dankzij dergelijke anaforen blijft de boodschap beter hangen. Niet voor niets worden ze ook in de muziekwereld veelvuldig gebruikt. Denk maar aan het stukje tekst uit All You Need is Love

There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung. Nothing you can say, but you can learn how to play the game"

Of wat dacht je van dit stukje uit Santa Claus is Comin' to town:

You better watch out. You better not cry. You better not pout. I'm telling you why.

Maak je een bulletlist met meer dan drie puntjes? Maak dan in je bulletlist gebruik van anaforen. De kans dat de lezer meer dan drie puntjes leest wordt groter.