Hoe maak je een contentkalender?

01-06-2020

Een contentkalender maken is niet zo gek moeilijk, maar het is toch vooral een werk van lange adem. Meteen de beste contentkalender maken is vrijwel onmogelijk, terwijl zelfs de beste marketeers voortdurend hun contentkalender moeten bijsturen. Wat is een contentkalender? Hoe maak je een contentkalender? En waar moet ik op letten als ik een contentkalender ga maken? Wij leggen het voor je uit.

Wat is een contentkalender?

Wat is een contentkalender? Een contentkalender is een kalender die je helpt om de juiste content op de juiste momenten op het juiste kanaal te verspreiden. Je gebruikt een contentkalender om gericht content te verspreiden, bijvoorbeeld via blogs op je website of via sociale media. Via de contentkalender wordt duidelijk wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je content publiceert.

Voordelen van een contentkalender maken

Een contentkalender maken heeft veel voordelen. Het ondersteunt het creatieve proces en geeft het vorm, terwijl de kwaliteit en de relevantie van je content toenemen. Je voorkomt ook dat je voortdurend hetzelfde zegt of niet alle interessegebieden in je contentstrategie betrekt. Hierdoor bouw je aan een consistente relatie met de doelgroep, terwijl de interne deadlines al van tevoren duidelijk zijn. En uiteraard heb je je contentstrategie gewoon op orde, wat in meer terugkerende bezoekers resulteert.

Hoe ziet een contentkalender eruit?

Je bent natuurlijk vrij om te bepalen wat je zoal in je contentkalender opneemt. Wil je een goede contentkalender maken? Dan zijn een aantal gegevens natuurlijk onontbeerlijk. Daarom neem je in de contentkalender minimaal volgende zaken op:

  • Datum en uur van publicatie (af te stemmen op het maximale bereik voor de doelgroep)
  • Doelgroep die je via de content wil bereiken
  • Onderwerp van de content
  • Doel van de content (bv. meer verkopen realiseren, aansporen tot downloaden etc.)
  • Type content (bv. video, tekst, afbeelding etc.)
  • Kanaal waarop de content wordt verspreid
  • Wie verantwoordelijk is voor het verspreiden van de content

In de contentkalender verwerk je met andere woorden de planning van alle kanalen en zorg je voor een goede samenhang. Zo kan je dezelfde content vaak via verschillende kanalen verspreiden, al dan niet onder een andere vorm.

Hoe maak je een contentkalender?

Een contentkalender maken is eigenlijk niet zo ingewikkeld, maar het vergt natuurlijk wel wat meer voorbereiding dan de bekende ik-modder-maar-wat-aan-strategie. In vijf eenvoudige stappen kan je al je eigen contentkalender maken.

1) Breng de bestaande content in kaart

Onderzoek waarop je je tot nu toe te weinig focust, maar lijst ook de ongepubliceerde content op. Powerpoints van interne vergaderingen, notities van opleidingen of rapporten kunnen vaak in een aangepaste vorm verwerkt worden in de contentkalender.

2) Breng de bestaande kanalen in kaart

Onderzoek welke platformen je (nog niet) gebruikt, welke platformen het best presteren, welke doelgroep je per platform bereikt, welke doelstellingen je bereikt, enzovoort. Wil je een goede contentkalender maken? Dan heb je die informatie nu eenmaal nodig.

3) Leg de frequentie vast

De frequentie vastleggen is in de praktijk al iets moeilijker. Je wilt uiteindelijk een maximaal rendement behalen en dan moet je voldoende content publiceren. Toch neemt het rendement af naarmate de hoeveelheid content toeneemt. Volgers van je pagina lezen nu eenmaal niet alles en je krijgt ook te maken met verzadiging. Het doel is om een optimaal evenwicht te vinden tussen de geïnvesteerde tijd en middelen en de acties per kanaal. Door het analyseren van de bestaande kanalen heb je normaal gezien al veel informatie, maar in de praktijk moet je gewoon voldoende analyseren en eventueel ook tussentijds bijsturen. Voorzie daar in de contentkalender alvast ruimte voor.

4) De contentkalender maken

Nu kan je beginnen met het leukste werk: het invullen van de contentkalender. Zorg voor voldoende variatie tussen de verschillende types content, de mediums, de doelstellingen en het doelpubliek. Het is de bedoeling dat je alle categorieën behandelt, maar de nadruk mag natuurlijk liggen waar je het hoogste rendement behaalt. Wie voor het eerst een contentkalender maakt, tast vaak in het duister. Dat is geen ramp, maar zorg dat je ruimte hebt om eventueel bij te sturen.

5) Experimenteer, analyseer en herhaal

Een contentkalender maken is geen exacte wetenschap. Ga je voor de eerste keer een contentkalender maken? Dan is het niet zo gek dat je nog niet meteen de beste resultaten behaalt. Zorg dan ook voor tussentijdse analysemomenten en durf te experimenteren. Vallen de resultaten tegen? Dat is geen ramp want zo weet je alvast wat je niet moet doen. Naarmate je vaker inplant, publiceert, analyseert en experiment wordt je contentkalender alleen maar beter en effectiever.

Onthoud ten slotte ook dat er niet één manier is om de juiste content in te plannen, dus blijf jezelf uitdagen en blijf kritisch naar de resultaten kijken.

De juiste content met Textifant

Is jouw contentkalender klaar? Voor al je geschreven content reken je natuurlijk op Textifant. Wij zorgen ervoor dat je de juiste content op het juiste moment hebt. Jouw contentkalender is onze leidraad en net zoals je contentkalender zijn we uitermate flexibel. Meteen inplannen in Wordpress? Even overleggen met de grafisch designer? We doen meer dan alleen het concretiseren van je contentkalender. Ontdek vandaag nog de mogelijkheden.