Dit is wat jouw saaie webteksten van de Simpsons kunnen leren

23-07-2021

De meeste van je teksten zijn saai en niemand leest ze. Het overkomt niet alleen jou, maar ook veel van je collega's. Daar zijn verschillende redenen voor. De meeste webschrijvers schrijven nu eenmaal op een foute manier. Ze doen het goed voor zoekmachines, maar ze vergeten dat de lezer geen robot is en ook nog iets in de pap te brokken heeft. Gelukkig hebben onze Simpsons-vrienden een aantal tips die je op de goede weg helpen.

# 1. Doe het anders dan al de rest


Het probleem met webteksten is dat er al zo veel van zijn. Er is al heel wat over hetzelfde onderwerp geschreven en de kans is groot dat jouw tekst louter een herkauwsel is van wat al op het internet te vinden is. Net zoals de betere methaanfabriek produceer je het zoveelste herkauwsel dat niet veel meer dan een stinkende vlaai produceert.

Het is dan ook belangrijk dat je het anders durft aan te pakken. Net daarom doen podcasts het tegenwoordig zo goed: niet omdat ze andere informatie bieden, maar wel omdat ze de informatie anders verpakken. Ook bij het schrijven van een webtekst kan je kiezen voor een andere aanpak, bijvoorbeeld door infographics te gebruiken, persoonlijke anekdotes toe te voegen of door een uitgeschreven interview te publiceren. Het zijn stuk voor stuk manieren waardoor jouw webtekst wel wordt gelezen en die van concurrenten niet. Wij pakken het bijvoorbeeld aan met enkele GIF's en trokken daarmee je aandacht. Goed gezien, toch?

# 2. Weet wat er in het hoofd van de lezer omgaat


Het is belangrijk dat je je echt richt op de lezer en op wat hij of zij voelt. Waar ligt je lezer van wakker? Of waarmee kan je de lezer juist helemaal wakker schudden? Het antwoord op deze vraag, is waarover jij moet schrijven.

Kijk, jij ligt wakker van je saaie tekst. Kan gebeuren en daarover hoeven we niet te blijven doordrammen. Wel moeten we met oplossingen komen en dat is wat we op deze pagina doen. Zorg er daarom voor dat de tekst niet helemaal over jezelf gaat, maar over de lezer. Bied de lezer oplossingen aan en schrijf alsof je het tegen een goede vriend hebt. Schets het probleem, zorg dat de lezer zich herkent in dat probleem en schrijf hem in spreektaal aan. Een goede tip is om je tekst altijd hardop voor te lezen. Als je het niet op die manier zou zeggen, moet je het ook niet op die manier schrijven. Anders krijg je toch maar een saaie tekst.

# 3. Leg persoonlijke creativiteit aan de dag


Tenzij Professor John I.Q. Nerdelbaum Frink Jr. je teksten leest, zijn de meeste lezers niet geïnteresseerd in feitjes en gegevens. Wat ze wel willen, is iets controversieels, iets grappigs en eens iets anders. Daarom moet het kunnen om wat extra persoonlijkheid in je teksten te introduceren. Daarbij mogen er gerust eens woorden zitten die niemand anders gebruikt of die niet bestaan, zolang anderen maar goed begrijpen wat ze betekenen. Dus je mag gerust eens naar de winkel holderdebolderen of andere spookwoorden gebruiken. Schud de boel op en durf eens lekker te epibreren. Ook onbekende of verzonnen uitdrukkingen die heel goed uitbeelden wat ze bedoelen, zijn een goed idee. Ja, dit alles vergt lef en ja dit kan soms op het randje zijn. Maar dat is een goede zaak.

If you expect to succeed as a writer, rudeness should be the second-to-least of your concerns. The least of all should be polite society and what it expects." (Stephen King, in 'On Writing: A Memoir of the Craft')

# 4. Vertel eens een verhaaltje


Als er iets is waarmee je de aandacht van de lezer kan trekken, is het wel met een goed verhaal. Van zodra iemand een verhaal begint te vertellen, luisteren we aandachtig en willen we de spreker niet voortdurend onderbreken. Een verhaal biedt bovendien het voordeel dat de lezer de informatie veel beter onthoudt. Verpak je boodschap in een goed verhaal en eindelijk zal er naar jou worden geluisterd.

# 5. Wees specifiek. Heel specifiek.


Veel teksten zijn te saai omdat ze te algemeen zijn. Het is eigenlijk een valkuil van opdrachtgevers: ze willen een algemene tekst om een zo ruim mogelijk publiek aan te spreken. En ze willen een korte tekst, want ze denken dat lange teksten niet worden gelezen. Het zijn net deze korte en veel te algemene teksten die pokkesaai zijn. Focus daarom met jouw tekst op een specifieke doelgroep en gebruik anekdotes die voor hen relevant zijn. Wees niet bang dat die ene lezer zich niet in je verhaal zal herkennen. Kan gebeuren, maar het is nog steeds beter dan een saaie tekst waarin niemand zich kan vinden.

# 6. Trek de aandacht met pakkende titels


Saaie koppen en titels moeten echt op de schop. De lezer is een scanner. Hij ziet een leuke titel of een kop en hij begint te lezen. Een saaie titel is met andere woorden een dooddoener. Het onthoofdt je volledige tekst en het zorgt ervoor dat niemand het wil lezen. Vermijd dan ook beschrijvende kopregels en leg wat creativiteit aan de dag. Ja, de titel van dit artikel kon ook iets zijn als '6 tips om teksten minder saai te maken'. Maar zo'n saaie titel zou nogal tegenstrijdig geweest zijn, niet? En je hebt deze tekst toch helemaal tot het einde gelezen, dus het blijkt nog te werken ook.