Deze dooddoeners vermijd je maar beter in je teksten
Sla er een aantal websites op na en je merkt al snel dat ze bol staan van de clichés. Dan zijn het niet alleen onervaren tekstschrijvers die al eens grijpen naar dooddoeners, als editor merk ik dat ook professionele tekstschrijver maar al te snel in clichés dreigen te vervallen. Het gaat vaak om nietszeggende woorden die voor elke opdrachtgever wel passen, een kakofonie van holle frasen die elkaar als racekak opvolgen en al even snel weer worden doorgespoeld. Vooral deze drie dooddoeners schrijf je maar beter niet op je website.
Jong en dynamisch
Vrijwel elk bedrijf lijkt jong en dynamisch te zijn. Maar weet er eigenlijk iemand wat dat exact wil zeggen? Hoeveel jaar mag je maximaal hetzelfde doen, telkens op exact dezelfde manier? Twee jaar? Vijf jaar? Twintig jaar? En maakt het iets uit? En wat wil dat eigenlijk zeggen, dat je nog onervaren bent en op zoek bent naar de beste manier van werken? Dat je impulsief handelt? En is er dan iets mis met oud en wijs, wat we vrijwel nergens zien staan? Jong en dynamisch zijn is hoe dan ook geen USP en zegt helemaal niets over de toegevoegde meerwaarde van jouw zaak. Wees daarom concreet en leg uit hoe die dynamische aanpak eruitziet en welke voordelen het voor de klant oplevert.
Kwaliteit
Natuurlijk lever je kwaliteit. Wat is het alternatief, dat je rommel levert? Als het om het betekenisloze woordje kwaliteit gaat, kan je een onderscheid maken tussen schroothandelaars en al de rest. Behoor je tot de schroothandelaars? Dan mogen we rommel verwachten. Behoor je tot de andere groep? Dan is kwaliteit de logica zelve. Het is dan ook overbodig om te benadrukken dat je kwaliteitswerk levert en kwalitatieve producten gebruikt. We zien daarvoor liever bewijzen in plaats van beweringen. Welke merken gebruik je? Welke projecten realiseerde je? Welke kwaliteitscontroles voer je uit? Wat doe je om de kwaliteit te waarborgen? Wat vinden klanten van je werk?
Flexibel
In het woordje flexibel lijkt alles wel samen te komen. Flexibel is een breed begrip en geeft aan dat je aanpasbaar, gedwee, toegeeflijk en meegaand bent. Is dat echt zo? Als een klant zijn factuur niet wil betalen, ben je dan echt toegeeflijk? Heb je dan geen vaste structuur? Kan je zo wel de kwaliteit leveren die je belooft? Flexibel is volledig betekenisloos en wie zegt flexibel te zijn, is dat slechts gedeeltelijk. Opnieuw: toon aan hoe flexibel je bent. Leg uit dat je ook andere materialen wil gebruiken. Geef aan dat de prijs bij grote projecten onderhandelbaar is. Of dat je helemaal niet moeilijk doet bij retourneren, bijvoorbeeld door te verwijzen naar de extra lange herroepingstermijn in je voorwaarden.
Wees concreet
Het zijn slechts drie van de vele dooddoeners die op veel websites terug te vinden zijn. Het gaat stuk voor stuk om logische verwachtingen die we nu eenmaal mogen hebben van elke leverancier. We kunnen aan de lijst gerust nog andere termen toevoegen zoals totaaloplossing (niemand verwacht half werk), professioneel (met amateurisme als alternatief), maatwerk (of schilder je maar een halve muur) en een vrijblijvende offerte op maat (offertes zijn nu eenmaal altijd vrijblijvend en op maat). Ze hebben stuk voor stuk gemeen dat het eigenlijk helemaal geen USP's zijn en dat ze niet meer zijn dan een lege doos. Concreet aangeven wat dat in de praktijk betekent en hoe je die beloftes waarmaakt is een goede oplossing.
Houd er daarnaast rekening mee dat wat vandaag origineel is, morgen een cliché kan zijn. Ooit was het bijvoorbeeld origineel om "de Rolls-Royce van" of "de klant is koning" te schrijven, maar door overmatig gebruik sla je vandaag de dag al snel een slecht figuur. Daarom blijft het belangrijk om je teksten regelmatig een na te lezen en ze eventueel te laten herzien.
Schreef je zelf een webtekst en twijfel je aan de effectiviteit? Laat je de clichés er liever uithalen en kies je samen met ons voor teksten die echt overtuigen? Laat je tekst nalezen door Textifant en kies voor teksten die ook echt werken.