8 tips voor het schrijven van een goede meta-titel

25-05-2020

Schrijven is geen gemakkelijke opgave, een goede meta-titel schrijven is al helemaal geen sinecure. Je wordt beperkt in het aantal te gebruiken tekens en nog steeds is het de bedoeling om concreet aan te geven waar de webpagina over gaat, terwijl je er natuurlijk ook alles aan doet om veel bezoekers te vergaren. Deze acht tips helpen jou om dat doel te bereiken. Natuurlijk heb je te weinig ruimte om ze allemaal in je meta-titel te verwerken, maar het zorgt er vast wel voor dat je succesvollere meta-titels schrijft.

# 1. Neem je merknaam op

Mensen doen vooral zaken met bedrijven die ze vertrouwen. Een meta-titel met een voor hen bekende merknaam zorgt ervoor dat ze sneller klikken. Vaak wint de bekendste merknaam, maar een minder bekende merknaam wint dan weer van een meta-titel zonder merknaam. Zelfs zonder merkbekendheid is het dan ook belangrijk om steeds de naam van je merk of bedrijf in de meta-titel op te nemen. In het slechtste geval bouw je dan aan de bekendheid van je merk.

# 2. Houd het kort en bondig

Niet alleen houden mensen er niet van om lange titels te lezen, bovendien zal Google te lange meta-titels automatisch afbreken. Het heeft hiervoor een algoritme om dat min of meer degelijk te doen, maar de resultaten vallen toch wat tegen. Net zoals het aantal websitebezoekers. De ideale meta-titel heeft een lengte van ongeveer vijftig tot zestig tekens.

# 3. Gebruik niet enkel trefwoorden

Hier geldt eigenlijk hetzelfde als voor je teksten: je schrijft voor mensen en niet voor zoekmachines. Natuurlijk is het slim om één belangrijk trefwoord in de meta-titel op te nemen, maar ga zeker niet overdrijven. Je hebt het aantal resterende tekens hoe dan ook hard nodig om de aandacht van zoekmachinegebruikers te trekken.

# 4. Gebruik emoties

Een goede manier om bezoekers hun aandacht te trekken is door emoties in je meta-titel te verwerken. Hiermee laat je zien dat je hun emoties begrijpt. Anderzijds is het natuurlijk wel belangrijk dat je de juiste gevoelige snaar raakt. Ga je voor een vorm van verontwaardiging of eerder voor bevestiging of walging? Wie zich vervolgens in die emotie herkent, klikt. Niet toevallig doen woorden als "opmerkelijk", "ondeugend" en "grappig" het heel goed in meta-titels.

# 5. Kwaliteit uitstralen

Wanneer we Google gebruiken, zijn we onbewust verschillende bronnen aan het filteren. Daarbij kijken we vooral naar de kwaliteit van de bron. Het is de reden waarom bekende merken beter scoren, maar het geeft je ook de mogelijkheid om zelf met de kwaliteit te pronken. Woorden als "stap voor stap", "ultieme gids" of "complete lijst" doen het niet voor niets heel goed. Hetzelfde geldt voor cijfers en percentages. Zo geef je aan dat je weet waarover je spreekt, maar daarnaast kan je cijfers ook gebruiken om eerlijk te zijn over de inhoud. "4 snelle stappen naar succes" scoort bijvoorbeeld beter dan wanneer je gewoon "stappenplan" schrijft.

# 6. Benoem voordelen

Voordelen is ook iets waar zoekmachinegebruikers van houden. Zij weten maar al te graag wat het grote voordeel is achter het bezoeken van je website. Misleiden is echter een taboe en doe je maar beter niet. Leren ze dankzij jouw website echt om een expert te worden in boekhouding? Dan mag je dat ook zo benoemen.

# 7. ZET CAPS LOCK UIT

Schreeuwerige titels in caps lock scoren nooit goed. Opvallen doe je wel, maar enkel op een negatieve manier. Het schept een schreeuwende indruk en het wordt vooral met negatieve ideeën geassocieerd. Bovendien beoordelen websitebezoekers titels in caps lock als minder betrouwbaar, zelfs als ze van een volgens hen betrouwbare bron komen.

# 8. Laat je meta-titels schrijven

Het schrijven van de beste meta-titel is niet eenvoudig. Lukt het niet helemaal? Laat het dan over aan een ervaren tekstschrijver. Wij schrijven niet alleen je webpagina's, maar regelen ook alles wat daarbij komt kijken. Meta-titels, meta-descriptions en een keywoordonderzoek? Voor ons geen probleem.

Contacteer ons vandaag nog en ontdek de mogelijkheden.