6 tips voor het schrijven van een goede over ons-pagina
Voor veel ondernemers is het schrijven van een over ons-pagina het moeilijkste van hun hele website. Vakjargon en kennis tentoonstellen lukt nog wel, maar kort en bondig vertellen wie we zijn en wat we doen? Dat verloopt vaak al veel minder vlot. Het klopt inderdaad dat een goede over ons-pagina schrijven niet zo eenvoudig is. Net daarom geef ik je zes tips die je helpen bij het schrijven van een goede over ons-pagina.
# 1. Ga voor een persoonlijk verhaal
Op een over ons-pagina wil de websitebezoeker meer ontdekken over het bedrijf, maar ook over de mensen achter de schermen. Het is de ideale plaats om een persoonlijk verhaal te vertellen en daarbij een persoonlijke stem te gebruiken. De over ons-pagina is niet de plaats om met clichés, zakelijk taalgebruik en vaktaal op de proppen te komen. Schrijf daarom op een persoonlijke manier, spreek je bezoekers aan en geef de voorkeur aan de ik- of wij-vorm. Op die manier zet je je bedrijf neer als een persoon en dat is misschien nog wel het belangrijkste doel van zo'n over ons-pagina schrijven. Een goede manier om aan dat doel bij te dragen, is door quotes van medewerkers op de over ons-pagina op te nemen.
# 2. Toon wie je bent
Klanten handelen liever met personen dan met bedrijven. Daarom moet je je goed laten zien. Dat kan je in de eerste plaats dankzij een persoonlijk verhaal, maar je kan gerust ook foto's opnemen van het team, de werkomgeving en de vele gezichten. Stockfoto's gebruik je niet. Foto's van het kantoor kunnen, maar laat liever een kantoor zien met gezichten. Aan een leeg kantoor heeft niemand wat. En realistisch is het al helemaal niet.
# 3. Plaats de websitebezoeker centraal
Bij het schrijven van een over ons-pagina plaatsen veel bedrijven zichzelf in de kijker. Onlogisch is dat niet, want uiteindelijk moet een over ons-pagina toch over ons gaan? In de praktijk is dat echter niet het verhaal dat de bezoeker wil lezen. De bezoeker wil natuurlijk in de eerste plaats het bedrijf leren kennen, maar wil daarnaast ook wel weten hoe goed jullie bij zijn of haar behoeften passen. En net daarom moet je je doelgroep en die specifieke behoeften aankaarten. Je moet tonen dat jullie eveneens mensen zijn en dat jullie de bezoeker en zijn behoeften helemaal begrijpen. Presenteer gerust je bedrijf, maar presenteer het toch vooral als een oplossing op de vele vragen en noden die de websitebezoekers hebben.
# 4. Vertel een eerlijk verhaal
Ik zei het eerder al: clichés zijn hier not done. Als freelancer hoef je echt niet te doen alsof je groter bent dan je werkelijk bent. Het volstaat om eerlijk te zijn. Want als klein bedrijf kan je nu eenmaal nog een flexibelere relatie aanbieden. En bij jou rekenen ze toch gewoon op een persoonlijk aanspreekpunt. Wees eerlijk, maar benadruk tegelijk hoe je tegemoetkomt aan de noden van de websitebezoeker.
# 5. Laat anderen aan het woord
Websitebezoekers weten heus wel dat je jezelf graag in de kijker zet. Net daarom zijn ze extra sceptisch. Het is een goed idee om anderen op je over ons-pagina aan het woord te laten. Denk daarbij vooral aan klanten. Wat hebben zij te vertellen over je bedrijf? Voor de websitebezoeker is zo'n informatie vaak veel waardevoller en vertelt het veel meer over wie je écht bent.
# 6. Zet aan tot actie
Overal zijn er call-to-actions terug te vinden, maar op de over ons-pagina wordt het vaak vergeten. Toch moet het net hier zeker wel aanwezig zijn. Met de over ons-pagina trigger je de bezoeker en maak je 'm lekker warm. En met dat gevoel moet je nu toch ook iets gaan aanvangen. Want als er nadien niks komt, moet je ook niks verwachten. Zet de warmgemaakte websitebezoeker aan tot actie, sluit af met een call-to-action en zorg ervoor dat je over ons-pagina nut heeft.
Lukt het toch niet helemaal om een goede over ons-pagina te schrijven? Dan kan je ook een over ons-pagina laten schrijven. Contacteer Textifant en wij schrijven de over ons-pagina voor jou.