5 tips voor het schrijven van een goede blogpost

17-03-2020

In een blogpost wil je natuurlijk een verhaal brengen en dat kan enkel wanneer je tekst ook goed loopt. Het schrijven van een goede blogpost is echter niet eenvoudig. Je moet weten voor wie je schrijft en met welk doel je schrijft, maar bovendien moet je tekst ook voldoende informeren en aansluiten bij je doelgroep. Maar hoe doe je dat nu? Waarop moet je letten? En hoe schrijf je een goede blogpost? Hieronder vind je een aantal handige tips.

# 1. Maak meteen je punt

Internetgebruikers zijn lui en willen vaak snel een antwoord op hun vraag. Ze lezen het internet anders dan hoe ze een boek of tijdschrift lezen en willen al meteen weten wat je punt is. Dat hoeft echter nog niet te betekenen dat ze meteen afhaken, want een goede inleiding triggert hen net om verder te lezen. Omdat je in de verdere tekst je inleiding verder uitdiept of omdat je interesse hebt opgewerkt.

Een goede inleiding zal hoe dan ook per tekst verschillen. Sommige teksten hebben bijvoorbeeld al snel nood aan een anekdote, terwijl andere teksten een samenvattende intro nodig hebben. Nog andere teksten vragen om een intro die al meteen een aantal vragen opwekt. In mijn intro koos ik er bijvoorbeeld voor om de essentie te benoemen, namelijk het afstemmen van de tekst op de doelgroep en de doelstellingen. Toch liet ik je ook met een aantal vragen zitten, waarop ik je het antwoord beloofde. En dus lees je gewoon verder!

# 2. Gebruik een schrijfwijzer

Er is niks vervelender dan een inconsistente tekst. Dat hoef ik je vast niet te vertellen. Bij Textifant vinden we dat als een uriasbrief. Of mogen we zo'n moeilijke woorden niet gebruiken?

Een inconsistente tekst is niet alleen storend, maar maakt het voor de lezer ook moeilijker om doorheen de tekst te navigeren. Bedenk vooraf welke aanspreekvorm je gaat gebruiken, vanuit wie het verhaal wordt verteld en op welk niveau je je tekst gaat schrijven. Bedenk ook of je opsommingen gaat gebruiken en in welke stijl je dat gaat doen, terwijl je je afvraagt of je woorden al dan niet vetgedrukt gaat maken. En wat ga je doen met je kopteksten: gebruik je de gebiedende wijs zoals in deze tekst of vervang je mijn kop liever door een vraag of kernwoord? Giet dit alles in een schrijfwijzer en wees er trouw aan, zodat je een blog krijgt die leest als een geheel.

# 3. Breng je doel en doelgroep in kaart

Hierover had ik het dus al in de inleiding, maar een tekst moet je altijd schrijven in functie van een specifieke doelgroep. Mijn doelgroep laat zich bijvoorbeeld eenvoudig afbakenen: personen die een blogpost willen schrijven. Handig, want dan mag ik inderdaad wel al aannemen dat je enige schrijfervaring hebt. Maar ook moet ik rekening houden met het doel van mijn tekst: de lezer informeren en de eigen kennis in de kijker zetten. Ook handig, want nu moet ik mijn tekst niet boordevol commerciële content en CtA's gieten. Een enkele CtA onderaan deze tekst volstaat echt wel. Doe dit ook steeds voor jouw blogposts en blijf trouw aan je doelgroep en de doelstellingen. Enkel zo haal je het maximale uit je blogs.

# 4. Durf te schrappen

Omdat ik weet dat mijn doelgroep ook zelf wat schrijfervaring heeft en vast wel wat te vertellen heeft, mag ik aannemen dat je intussen ook zelf een blog in elkaar wist te flansen. Wees niet te snel tevreden, maar durf ook informatie te schrappen. Je hoeft lang niet altijd te verdiepen of tips of weetjes neer te pennen, zeker wanneer je tekst hierdoor minder goed scanbaar wordt. Een goede tekst bevat niet al te veel gekke hersenspinsels en blijft bij de essentie. En dan moet je soms eens wat tekst schrappen!

# 5. Optimaliseer de tekst

Ook na het schrappen moet je soms nog een beetje sleutelen aan je tekst. Misschien moet je een keyword wel vaker vermelden, een aantal zinnen korter maken of zoeken naar synoniemen omdat je tekst anders te druilerig wordt! Gelukkig bestaan hiervoor een aantal tools die je meteen helpen om je tekst op punt te zetten. Zeker voor WordPress kan je gerust even experimenteren met plug-ins die voor jou werken.

Lukt het niet helemaal? Dan kan je natuurlijk ook even onze eindredacteur inschakelen. Contacteer ons voor meer informatie.